Ribbelmarkering, reflectoren en MONO-borden: Provincie neemt maatregelen op Maas en Waalweg
Geplaatst op donderdag 21 maart 2024 Leestijd: 2 minuten
Provincie Gelderland gaat maatregelen nemen om de Maas en Waalweg N322 tussen Druten en knooppunt Ewijk, veiliger te maken. Over een lengte van 7,5 kilometer worden in de (groene) middenstrook ribbelmarkering en reflectoren aangebracht. Daarnaast worden langs het traject MONO-borden geplaatst om de weggebruiker bewust te maken van het gewenste verkeersgedrag. De maatregelen worden waarschijnlijk in mei uitgevoerd.
Ribbelmarkering, reflectoren en MONO-borden
Gedeputeerde Ruitenberg: "Op de Maas en Waalweg is het de afgelopen jaren geregeld misgegaan en daarom is het fijn dat we snel maatregelen kunnen treffen om de weg veiliger te maken. We kiezen voor maatregelen gericht op enerzijds de infrastructuur én anderzijds het gedrag van weggebruikers, want die zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden."
Op het groene vlak tussen de twee weghelften worden ribbelmarkering en reflectoren aangebracht. Hiermee worden weggebruikers opgeschrikt als zij op de verkeerde weghelft dreigen terecht te komen. Hierdoor hebben weggebruikers de mogelijkheid zichzelf te corrigeren. Deze maatregel levert geen hinder op voor hulpdiensten, zij kunnen nog altijd keren op de weg indien nodig. Daarnaast worden er langs het traject MONO-borden geplaatst. Deze borden roepen weggebruikers op om geconcentreerd te rijden en zich niet te laten afleiden door bijvoorbeeld de mobiele telefoon.
Een drukke en risicovolle provinciale weg
De Maas en Waalweg N322, staat bekend als risicovolle provinciale weg. In 2023 vonden er een aantal ernstige ongelukken plaats, waarbij ook dodelijke slachtoffers vielen. De weg is erg druk, wat in de spits vaak tot lange files leidt. Er geldt een maximumsnelheid van 100 km per uur op de weg. Op de weg geldt een inhaalverbod, maar fysiek gezien is inhalen niet onmogelijk. De weghelften worden nu enkel gescheiden door lijnmarkering met daartussen een groen gekleurd vlak. Het (inhaal)gedrag van weggebruikers of het terechtkomen op de verkeerde weghelft was in een aantal gevallen mede de oorzaak van ernstige ongelukken.
Korte en langetermijnmaatregelen
De betrokken gemeenten zijn op de hoogte gesteld van de kortetermijnmaatregelen. Daarnaast is provincie Gelderland in overleg met deze gemeenten of uitgebreidere maatregelen voor deze weg in de toekomst mogelijk zijn. Deze maatregelen zouden ervoor moeten zorgen dat op de lange termijn de weg veiliger wordt, de files afnemen en daardoor de doorstroming van het verkeer en ook de Hoogwaardige OV-lijn verbetert.
Aanvullende informatie over de uitvoering van de kortetermijnmaatregelen en daarbij komende werkzaamheden en eventuele wegafsluitingen volgt later.
Ribbelmarkering, reflectoren en MONO-borden
Gedeputeerde Ruitenberg: "Op de Maas en Waalweg is het de afgelopen jaren geregeld misgegaan en daarom is het fijn dat we snel maatregelen kunnen treffen om de weg veiliger te maken. We kiezen voor maatregelen gericht op enerzijds de infrastructuur én anderzijds het gedrag van weggebruikers, want die zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden."
Op het groene vlak tussen de twee weghelften worden ribbelmarkering en reflectoren aangebracht. Hiermee worden weggebruikers opgeschrikt als zij op de verkeerde weghelft dreigen terecht te komen. Hierdoor hebben weggebruikers de mogelijkheid zichzelf te corrigeren. Deze maatregel levert geen hinder op voor hulpdiensten, zij kunnen nog altijd keren op de weg indien nodig. Daarnaast worden er langs het traject MONO-borden geplaatst. Deze borden roepen weggebruikers op om geconcentreerd te rijden en zich niet te laten afleiden door bijvoorbeeld de mobiele telefoon.
Een drukke en risicovolle provinciale weg
De Maas en Waalweg N322, staat bekend als risicovolle provinciale weg. In 2023 vonden er een aantal ernstige ongelukken plaats, waarbij ook dodelijke slachtoffers vielen. De weg is erg druk, wat in de spits vaak tot lange files leidt. Er geldt een maximumsnelheid van 100 km per uur op de weg. Op de weg geldt een inhaalverbod, maar fysiek gezien is inhalen niet onmogelijk. De weghelften worden nu enkel gescheiden door lijnmarkering met daartussen een groen gekleurd vlak. Het (inhaal)gedrag van weggebruikers of het terechtkomen op de verkeerde weghelft was in een aantal gevallen mede de oorzaak van ernstige ongelukken.
Korte en langetermijnmaatregelen
De betrokken gemeenten zijn op de hoogte gesteld van de kortetermijnmaatregelen. Daarnaast is provincie Gelderland in overleg met deze gemeenten of uitgebreidere maatregelen voor deze weg in de toekomst mogelijk zijn. Deze maatregelen zouden ervoor moeten zorgen dat op de lange termijn de weg veiliger wordt, de files afnemen en daardoor de doorstroming van het verkeer en ook de Hoogwaardige OV-lijn verbetert.
Aanvullende informatie over de uitvoering van de kortetermijnmaatregelen en daarbij komende werkzaamheden en eventuele wegafsluitingen volgt later.